Z Trutnova na Břecštejn

Trutnov – vyhledávané, krásné město na řece Úpě, brána do Krkonoš. Méně známé lze jeho bezprostřední okolí, které tvoří venkovsky milá a jen mírně zvlněná krajina. Během našeho putování uvidíme líbezná roubená stavení i pozůstatky středověkých staveb, soustavu rybníků Dolce a zejména nás čeká mnoho pěkných výhledů na krkonošské panoráma.

Na náš výlet se vydáme z malebného města v krkonošském podhůří z Trutnova. Ve městě na nás čeká prohlídka expozic Muzea Podkrkonoší a městské galerie, odpočinek u Dračí kašny v městském parku, posezení u dobré kávy na malebném Krakonošově náměstí. Dále zde uvidíme kostel Nození Panny Marie, řadu barokních a renesančních domů podloubím a pseudogoticky upravenou radnici.

Vydáme se po městské zcyklosezce do Horního Staré Města, odtud pokračujeme po zelené turistické značce a po cyklotrase č. 4300. Projíždíme pod Pekelským vrche. Pokud chceme navštívit zříceninu hradu Břecštejn u osady Hrádeček, musíme ve sjezdu dávat pozor na odbočku s ukazatelem. Ta se nachází v ostřejší zatáčce. Ke zřícenině nás dovede modrá turistická značka. Tento nevelký hrádek vystavěný na skále nás zaujme především svojí kompaktnosti a romantikou místa. Vznikl v polovině 15. století. Pod kopcem měl llchalupu bývalý český prezident Václav Havel. Po prohlídce pokračujeme po stejné cyklotrase kolem obory Hrádeček, kde můžeme vidět, když budeme mít štěstí, dančí zvěř, do obce Vlčice. Zde stojí kostel sv. Vojtěcha s renesanční bránou.

Odtud budeme pokračovat po cyklotrase č. 4299 na křižovatce cyklotrasa pokračuje vpravo, ma ale pojedeme rovně. Projíždíme kolem rybníka Dalibor, přejedeme železniční trať a po silnici č. 16 ujede asi 600 m. Pak z hlavní silnice odbočíme vlevo na obec Dolní Staré Buky. V obci  kaple odbočíme vlevo na modrou turistickou značku vedoucí kolem soustavy rybníků Dolce. Zde si můžeme odpočinout, občerstvit se a pokud počasí dovolí tak se i vykoupat, je zde také půjčovna lodiček a tobogan. Cestou zpět do Trutnova se jest můžeme zastavit na vrchu Šibeník, kde stojí památník generála Gablenze. Tento 17 metrů vysoký litinový pomník ve tvaru obelisku slouží jako rozhledna a nám se z něho nastanou výhledy na město a okolí. Oolí obelisku vede naučná stezka věnovaná bitvě u Trutnova 27. 6. 1866. Naučná stezka začíná u Jánské kaple, kde sídlí malé vojenské muzeum, okolí kaple se stalo vojenským hřbitovem z války r. 1866.