Viadukt Novina

Mohutný kamenný železniční viadukt Novina spojuje železniční trať mezi Libercem a Českou Lípou, v malebném Kryštofově údolí s krásnou, až pohádkovou scenérii. V roce 1900 byly dokončeny dva roky trvající stavební práce na 29 metrů vysokém a 230 metrů dlouhém viaduktu, s  celkem 14 oblouky. Za stavbou dráhy stojí Herrmann Rosche, jenž byl v roce 1897 jmenován generálním ředitelem podniku Ústecko – teplické dráhy pro hospodárné zásobování severních Čech z Krušnohorské pánevní oblasti. Stavbu viaduktu vykonávala vídeňská firma Bruder Redlich & Berger.

Materiálem pro výstavbu viaduktu byl diorit vytěžený pod Ještědským hřebenem při hloubení tunelu této trati. Na obklady a parapety byla použita liberecká žula. Vznikla tak zde jedinečná umělecká kompozice, která propojuje technické dílo do přírodní krajiny a tato unikátní mostní konstrukce nijak výrazně nenarušuje přírodní prvky. Viadukt Novina je proto významnou kulturní památkou, která je zapsaná v Ústředním seznamu kulturních památek.